Traktory

Úvod

Dopravní prostředky byly vynalezeny k tomu, aby převážely náklad z místa na místo. Traktor je uzpůsoben tak, aby svůj náklad táhl, aby projel v hornatém, mokrém i kluzkém terénu. Traktor nemusí umět jet rychle, musí hodně utáhnout a tuto sílu musí mít po celou dobu jízdy – nesmí se zadýchat či unavit.

Traktor v zemědělství
Nejvíce práce v zemědělství se provádí na poli, na louce. Tam žádné asfaltové silnice nejsou, proto se Traktor využívá v zemědělství pro jeho tažnou sílu a průchodnost v těžkém terénu. Vzadu traktoru je umístěno tříbodové Hydraulické zařízení pro zavěšení nářadí, které umožní, aby řidič z kabiny připojené zařízení zvedal, spouštěl, či použil automatické ovládání, které zajistí, že bez ohledu na profil terénu pluh oře vždy potřebnou hloubku, sekačka seká trávu stejně vysoko od země, secí stroj seje zrno rovnoměrně.
Dále je možné na toto zařízení připevnit další zařízení, jako je obraceč na seno atd.

Ve stavebnictví  se používají traktory na přepravu stavebních materiálů, které jsou naloženy na návěsy a přívěsy. Někdy jsou traktory vybaveny nakladačem nebo radlicí pro různé zemní práce. Někdy se k zadní části traktoru připevňují malé bagrové lopaty.

Traktory v lesnictví  se používají pro dopravu dřeva a pro nakládání kulatin na návěsy – vlečňáky. Většinou se používají traktory s náhonem na všechna čtyři kola, pro snadnější pohyb v těžkém terénu.

Typy traktorů

 

Přívěsy a návěsy

Traktor je dopravní prostředek, který přemísťuje zemědělské produkty, ale i hnůj, chemikálie, či jiné přípravky z jednoho místa na druhé tak, že náklad za sebou táhne. Nemá tedy vlastní úložní - nákladový prostor, jako má nákladní automobil. Náklad se naloží na vůz, který se připojí k závěsnému zařízení za traktorem. Tyto vozy bez motoru, tedy bez možnosti vlastního pohybu se nazývají návěsy a přívěsy.

Návěsy jsou vozy se dvěma nápravami ( jinak valníky, vlečňáky ).
Přívěsy mají většinou jednu nápravu a bez připojení za traktor nemohou samostatně pojíždět.

 Části traktoru

Kolový traktor má tyto základní části :

Motor : používá se převážně motor naftový – dieselový. Protože motory mají špatnou tepelnou účinnost, musí být vybaveny chladičem, který odvádí nevyužité teplo vzniklé spalováním paliva-nafty.
Spojka : používá se převážně mechanická spojka, která spojuje motor s převodovkou. Slouží k plynulému rozjezdu stroje. U těžších typů traktorů se používá spojka hydraulická.
Převodovka : u traktorů se převážně používá mechanická převodovka ( princip vysvětlen u jízdních kol a aut ), s mnoha převody, tj. 12 a více. U speciálních provedení se používá automatická převodovka i s možností rychlého přepínání jízdy vpřed a vzad.
Rozvodovka - pohon kol : rozvodovka slouží k přenosu výkonu – síly na kola a umožňuje hladkou jízdu traktoru do zatáček. Jak bylo už zmíněno, pohon může být buď jen na zadní nápravu, anebo na nápravy obě, tzv. čtyřkolák.
Kabina : v dnešní době jsou kabiny traktorů vybaveny klimatizací a veškerým komfortem pro řidiče. Zásadní jsou také mohutné filtry, které nedovolí proniknutí prachu a pylu do kabiny.
Ovládání - řízení : v kabině řidiče jsou umístěny ovládací prvky traktoru. Volant je dnes už vybaven posilovačem řízení, takže se jim otáčí velice lehce. Ovládací pedály, tj. spojka, brzda,  jsou také opatřeny posilovačem pro snížení namáhání řidiče. Dále jsou tam páčky a spínače pro ovládání hydrauliky a dalších přídavných zařízení traktoru.
Hydraulické zařízení : traktory jsou vybaveny hydraulickým zařízením na zádi i na předku. Slouží k připojení zemědělských i jiných zařízení ( nakladače, buldozerové radlice apod. ) a jejich ovládání. Pomocí hydrauliky je možné nářadí zvedat, spouštět a také automaticky řídit, pro optimální využití nářadí.
Pohony : pro pohon některých zavěšených zařízení je nutný mechanický otáčivý pohon. K tomuto účelu slouží vývodové hřídele a to zadní, boční i přední. Např. pro pohon sekací lišty se používá boční, nebo zadní vývodový hřídel.

 Výroba modelu přívěsu za traktor

 

Zde si můžete podklady k vysvětlovaným tématům volně stáhnout.

Název podkladu VIDEO ke stažení[mp4] VIDEO ke stažení[wmv] Text ke stažení[txt]
Typy traktorů (0:58 min) ---
Výroba modelu přívěsu za traktor (2:48 min)

Pokud chcete k modulu "Traktory" přidat nějaký další příklad využití, jak to funguje, či návod na další experiment, napište nám svůj komentář do textového pole zde dole na konci stránky.

Komentáře

  1. Pokud se snažíte vzbudit zájem o techniku, tak by to chtělo neučit bludy. Návěs NENÍ „vozy se dvěma nápravami (jinak valníky, vlečňáky)“ jak máte uvedeno výše, ale přípojné nemotorové vozidlo, jehož část celkové hmotnosti je přenášena na vůz, který ho táhne. Oproti tomu přívěs je nemotorové přípojné vozidlo, které je poháněno tažením jiným, zpravidla motorovým, vozidlem (osobním automobilem, přívěsovým tahačem či traktorem). Na rozdíl od návěsu se na tažné vozidlo přenáší jen malá část hmotnosti přívěsu.

    • Dobrý den,
      co na to říct? Máte samozřejmě pravdu, ale vždy jde o to, dokázat interpretovat problém tak, aby to posluchačům (v tomto případě předškolním dětem) něco dalo. A jak porostou, tak si budou konkrétní definice neustále zpřesňovat.

      Pokud ale začneme u dětí vzbuzovat zájem interpretací, kterou jste navrhla Vy (resp. překopírovala z Wikipedie pro dospělé), nejsem osobně přesvědčen o tom, že se nám to podaří.

      Formálně bychom měli pravdu, ale děti si touto definicí nezapamatují nic. Jen možná to, že „technika je taková divná věc se spoustou cizích slov“ (stejně tak, jako veřejnost nahlíží na vědu a vědce, protože si asi sami mezi sebou rozumí (i když ne vždy), ale ostatní je mají za podivíny).

      My se rozhodli jít jinou cestou, ale přesto děkujeme za Váš názor.

      Radek Novotný, Digitální Storyteller

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>