Tepelná izolace domu

Tepelně-izolační materiály

(zpracováno podle příspěvku od externího spolupracovníka z odborné veřejnosti).

Jak bylo uvedeno v multimediální Dětské technické encyklopedii  oblékáme stěny domu tepelně-izolačními materiály, aby teplo neunikalo ven.

Jak si děti mohou jednoduše vyzkoušet, které materiály propouští teplo ven a které tomu brání?

K tomu nám poslouží jednoduchý experiment.

 

Seřadíme si vedle sebe desky z různých materiálů: , skleněnou tabulku, podložku z textilu, silný kus plechu nebo litinový plát z kamen, dřevo, keramickou dlaždičku, či polystyren apod.

Děti budou postupně pokládat ruce na vzorky vždy tak, že každou ruku budou mít na jiném vzorku. Tím jednoduše pocítí, která deska je na dotyk teplejší a která studenější.
Pro větší zábavu mohou mít děti zavázené oči a říkat své pocity nahlas a za pomoci paní učitelky/pana učitele mohou vzájemně přesouvat desky z různých materiálů od nejteplejšího po nejstudenější materiál.

Experiment

 

A jak souvisí teplota desek s unikáním tepla z budovy ven?

Jednoduše. To že se nám deska z jednoho materiálu jeví jako teplejší, než druhá je tzv. smyslový klam. Našimi smysly se zabývá multimediální Dětská technická encyklopedie v kapitole „Zvuk, hluk a tón".

 

Tím, že jsou všechny desky umístěny delší dobu v jedné místnosti, nemohou mít různou teplotu, protože se stihly ohřát, stejně jako my (pokud tomu nevěříte, můžete si to dotykovým teploměrem ověřit).

Takže, čím to, že když položíme ruce na desky z různých materiálů, tak na dlaních cítíme, že jedna ruka se nám ohřívá a druhá více chladne?

Právě schopností materiálu propouštět teplo. Materiály, které snadno vedou – propouští teplo, dalo by se říci „kradou teplo z naší ruky“ a odvádí je pryč. Proto nám ruka chladne a máme pocit, že to studí.

A naopak materiál, který vede - odvádí teplo špatně, nám teplo mezi rukou a materiálem nechává a my sami teplou rukou tuto desku dotykem na povrchu ohříváme. Tím se nám deska na dotyk jeví postupně teplejší a teplejší.

Takže až maminka technicky vzdělaným dětem řekne: „Vezmi si tenhle svetr, víc hřeje“, tak budou vědět, že nehřeje, ale lépe brání úniku našeho tělesného tepla pryč.

A právě tyto druhé materiály nazýváme tepelně-izolačními materiály a používáme je na zabránění, aby teplo z pokoje unikalo zdmi domu ven.

Zde si můžete podklady k vysvětlovaným tématům volně stáhnout.

Název podkladu VIDEO ke stažení[mp4] VIDEO ke stažení[wmv] Text ke stažení[txt]
Měření tepelně-izolačních vlastností materiálů - experiment (1:03 min) ---
Princip smyslového klamu - tepelně-izolačních vlastností materiálu při dotyku rukou (0:52 min) ---

Pokud chcete k modulu "Části domu" přidat nějaký další příklad využití, jak to funguje, či návod na další experiment, napište nám svůj komentář do textového pole zde dole na konci stránky.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>